Fric-frac Verkennend gesprek
Als voorbeeldproject maken we een eventkalender. Een event kan van alles zijn. Een verjaardagsfeest, een lezing, enz. De eventkalender wordt gedeeld door een groep. Je wordt uitgenodigd om deel van de groep uit te maken of je kan een aanvraag indienen om lid te worden van de groep. Elk lid kan een event op de kalender plaatsen en alle leden krijgen een bericht daarvan. Externe leden kunnen een e-mail krijgen.
De naam fric-frac komt uit de Parijse boeventaal van de 19de eeuw en betekent inbraak. We gebruiken hier deze term om aan de geven dat we mikken op events die buiten de lijntjes kleuren.
Probleem
Als programmeur weet je misschien zelf wel hoe een eventkalender er zou moeten uitzien en wat de applicatie allemaal moet kunnen. Toch is het veel beter met de klant een gesprek te voeren om te weten te komen wat die precies wilt.
Tijdens het gesprek noteer je de hoofdzaken en deel je ze in. Tijdens mijn gesprek met de klant werd het al snel duidelijke dat er twee kanten zijn aan de eventkalender: vóór en achter de toog, bij manier van spreken. De applicatie valt uiteen in twee grote deelapplicaties:
- beheer van de leden van de groep en applicatie zelf; we noemen dit aspect voor het gemak het beheer van de app
- events aanmaken of het gebruik van de app
Design
Na een gesprek met de opdrachtgever hebben we de app onderverdeeld in twee deelapplicaties met elke de volgende vereiseten:
- Beheer van de app
- de beheerder moet alle bestanden online kunnen beheren, zonder routine technische bijstand, dus moeten we ook zorgen voor een zeer complete en intuïtieve administratieve gebruikersinterface;
- een rapportage-pagina
- met de meest recente events,
- de eventsmet een bijzondere status gebaseerd op categorie en type
- events van en voor een specifiek lid.
- alle details van een event, zoals het volledige adres en de contactgegevens van de klant
- events aanmaken
- foto's van producten;
- gebruikers moeten events kunnen toevoegen aan de kalender
- gebruikers moeten de mogelijkheid hebben mails te sturen naar externe personen
- gebruikers moeten kunnen betalen met een creditcard;
- gebruikers moeten kunnen opgeven in welke events ze geïnteresseerd zijn of in welke events ze niet geïnteresseerd zijn